onsdag den 29. juli 2015

Kaihogyo

For tiden går jeg kaihogyo eller, med et andet navn, kokorodo (begge dele er udendørs gående meditationer af en vis længde) så ofte min tid tillader det. Det er en praksisform jeg elsker, dels fordi det er vidunderligt at overgive sig til det der sker, når man bare sætter den ene fod foran den anden, dels fordi jeg under kaihogyo virkelig får lejlighed til at få demonstreret hvor uregerligt mit sind er! I traditionel kaihogyo går man med et mantra. Det er der en grund til, har jeg fundet ud af :). Jeg kan sætte ud med nok så mange gode intentioner om at være tilstede i alt der er, blot opløses i rutens nærvær - men uanset hvad, så går der sjældent mere end et par minutter, før jeg ganske enkelt er ude at gå tur; dagdrømmer, halvsover, tuller afsted i min egen lille verden... Så klog af skade går jeg nu kaihogyo efter det traditionelle mønster: den ene fod foran den anden, og et mantra til at beskytte sindet.
Hvis du har lyst til at deltage i en snak om kaihogyo eller andre former for gående meditation, ville jeg blive glad for at høre dine synspunkter eller spørgsmål, enten her i kommentarfeltet, eller i eSanghas Spørgehjørne.

mandag den 27. juli 2015

Åbent tempel

På tirsdag åbner jeg DharmaCentret i Slagslunde om aftenen, så vi kan sidde sammen. Der er ikke tale om et egentligt sanghamøde, men bare en lejlighed til at sidde med sin personlige praksis sammen med andre.

Kl. 19.30 laver vi en aftenceremoni sammen, og herefter sidder vi med hver vores praksis frem til omkring kl. 20.45, hvor vi slutter af med en kop kaffe/te og en lille snak.

Jeg vil gøre opmærksom på, at der er flere (inkl. undertegnede), der har chanting som personlig praksis, hvorfor man ikke kan regne med total stilhed i hondoen. 

Arrangementet er naturligvis gratis, og man behøver ikke melde sig til på forhånd. Hvis du ikke har en personlig praksis, og således har brug for lidt indledende instruktion, kan du skrive til os på info @ tendai.dk, og aftale at komme lidt tidligere.

Gassho,
Shomon.

mandag den 20. juli 2015

De spørgsmål vi stiller

Som vestlige konvertitbuddhister stiller vi mange spørgsmål. Vi vil så gerne vide alting - vi vil vide hvad, hvorfor og hvornår. Kun sjældent spørger vi 'hvordan?', og når vi gør, er det som regel for at finde ud af, hvad vi kan få ud af dette eller hint: hvordan bliver vi oplyste, hvordan får vi Det Store Gennembrud. Vi er ikke særligt tilbøjelige til at vise tålmod, til at gøre det der skal gøres, uden at bekymre os om hvorfor, eller hvad der mon er i det for os.

På et tidspunkt fik jeg opfyldt en gammel drøm om at besøge Stonehenge. Det er et imponerende sted, og da jeg stod der, slog det mig hvordan de kæmpemæssige sten fortæller en historie om folk som ikke spildte tiden med at spørge ‘hvorfor’.




Måske skal vi prøve at være mere omhyggelige i vores spørgsmål. Måske skal vi stille lidt færre spørgsmål, og i stedet sørge for, at det er GODE spørgsmål ... Ellers ender vi måske som tåberne i Douglas Adams' (i øvrigt herlige) bøger, der bad en supercomputer komme op med svaret på 'livet, universet og alting' - og blev frygteligt skuffede, da den kom med svaret '42'.

Det er sjældent svarene på vores spørgsmål der hjælper os. Til gengæld tror jeg at selve den refleksion der afføder de dybe spørgsmål kan være vældigt værdifuld – hvis vi tager os tid til at gennemføre hele refleksionen, og ikke bare gylpe det ene spørgsmål op efter det andet, uden at overveje hvad svarene kan bruges til.

onsdag den 15. juli 2015

Sommerferie

Ferietid er læsetid! Jeg elsker især buddhistiske biografier, som for eksempel One Hundred Days of Solitude. Hvad læser du?


mandag den 29. juni 2015

Kroppens forfald

Selv om du beskytter kroppen af al din magt
vil døden nådesløst slå den ned –
så bliver den kastet ud som mad for gribbe.
Og hvad vil du så gøre?
Bodhicaryavatara
Alt hvad der fødes, vil dø. I vores kultur er vi meget knyttede til vores krop. Vi fodrer, træner og plejer vores krop, passer på den, og nogen bruger ganske voldsomme metoder til at forhindre dens forfald og alderdomstegn. I buddhismen ser man kroppen som krop – et vidunderligt instrument, som sætter en i stand til at følge Buddhaens lære, men ikke en ting der kan eller skal bevares uændret.

Vi kæmper en tåbelig kamp, og det er i sig selv dumt af os - men endnu værre er, at denne kamp fjerner vores opmærksomhed fra det som virkelig betyder noget: det vi kan ændre.

Vores liv vile være så meget mere spændende, rigt og smukt, hvis vi kunne lære at acceptere det vi ikke kan gøre noget ved, og fokusere på alt det andet. Vi spilder tiden - og der er ikke for meget af den!

mandag den 8. juni 2015

Forpligtelse


If you commit to nothing, you’re distracted by everything.




Træf en beslutning, for eksempel om at være lykkelig. Vov forpligtelsen – så skal du bare se hvor nemt det egentlig er!





tirsdag den 2. juni 2015

Børn og buddhisme III

Det er ikke alle børn der gider at meditere. Lad for alt i verden være med at presse dit behov for at barnet skal lære meditation igennem. Tag i stedet udgangspunkt i barnets behov, så buddhisme ikke bliver endnu en af de ting man skal være god til!

Mindre børn synes som regel ikke meditation er særlig interessant, men ofte er de meget optaget af Buddhaen som figur, og af dit alter (hvis du altså har et).


Mange førskolebørn synes det er vældig sjovt at passe et alter: at give Buddhaen mad og vand, at tænde lys og røgelse, og at slå på klokken. Lav et lille ritual, hvor I sammen tager jer af hjemmets Buddha – hvem ved, måske opdager du, at der også er glæde i det for dig? Og i hvert fald vil de have et billede af, hvad det er du gør, når du går ind til Buddhaen.