fredag den 22. august 2014

Om rober


Nu starter den årlige ordinationstræning i Tendai snart, og jeg glæder mig til en hel uge intensiv praksis i selskab med dedikerede Dharma-søskende!

Under træningen bærer vi rober og andet særligt tøj. Det meste af tiden render vi rundt i samue - en kravledragt, der minder om en karatedragt, og nok mest får os til at ligne mumi-trolde. Og hvorfor gør vi så det? Hvorfor klæde os ud? Det er vel da det indre, det handler om??

Roben er der til at minde mig og andre om, at når jeg bærer den, er det Dharmaen der er rammefortællingen. Der er så mange interessante spirituelle veje, og man kan nemt fare vild på dem – men når roben er på, er jeg et kar for Dharmaen, og ’Pia’ må lige sætte sig selv til side et øjeblik. Den er et symbol på, at jeg giver afkald på min identitet, og lader Dharmaen spille hovedrollen - og på at jeg har viet mit liv til at tjene.

Jeg elsker at bære robe. Livet er dejligt nemt, når man kun har ét fokus.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar