fredag den 4. juli 2014

Buddha statuer


I ethvert buddhistisk tempel finder man Buddha statuer, og det gør man også i mange buddhistiske hjem. Mit hjem er bestemt ingen undtagelse: jeg har en Buddha foran min hoveddør, i min stue, og i mit soveværelse. 



Nogen gange spørger folk mig, om hvad jeg bruger statuerne til - om jeg tilbeder statuerne, nærmest som om de forestiller sig at jeg tænker, de har en eller anden form for magisk kraft.
Selvfølgelig tror jeg ikke, at en tilfældig klump træ eller metal har magiske kræfter. Buddhastatuerne er der som symboler på, at Buddhaen - eller nok snarere det han repræsenterer, nemlig muligheden for frihed gennem indsigt i altings natur - er tilstede allevegne, i og omkring mig og andre.
Jeg ser midt midt iblandt os, og jeg ser ham som mig selv; I mig selv, i min Buddhanatur. Sådan er jeg nok ikke den eneste der har det, for hvis man kigger på forskellige Buddha statuer, opdager man, at Buddhaen ser meget forskellig ud, alt efter hvor statuen kommer fra. Thailandske Buddhaer har thailandske træk, japanske Buddhaer har japanske træk - og hvem ved; måske en dag får jeg en dansk Buddha statue, som vel nærmest burde ligne en viking ;)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar