fredag den 25. juli 2014

Religion og tro

For tiden tænker jeg meget over, om ikke det ville give mening at skelne mellem religion og tro. Familiestyrelsen (som tidligere stod for godkendelse af religiøse menigheder, bl.a. Tendai) har i deres retningslinjer udarbejdet flg definition:

"Ved en religion forstår udvalget en specifikt formuleret tro på menneskers afhængighed af en magt eller magter, som står overfor menneskene og naturlovene, og en tro som giver retningslinjer for menneskets etik, moral og adfærd."

Jeg orker slet ikke at komme ind på alle de indvendinger, jeg har mod denne formulering. Det må blive en anden gang. Denne gang vil jeg nøjes med at påpege det jeg ser som forskellen på en religion og en tro. Religion handler, udfra ovenstående retningslinjer, mere om underkastelse og regulation end om sandhed.



Det betyder ikke, at jeg vil tilslutte mig koret af mennesker, der hævder at buddhismen ikke er en religion. Selvfølgelig er den det: den har en rammefortælling, fælles idealer og fastlagte veje til at realisere disse idealer. Den har ritualer, ceremonier, fejringer og den har initeringer, for eksempel i form af tilflugt og ordination. Men hermed er ikke alt sagt om buddhismen, den rummer mere end bare det - den rummer sandhed.

Buddhismen er sandheden for mig – den er sandheden om mig, om mine muligheder, om livet og om alle ting. Den er min tro. Og sådan én vil jeg langt hellere bruge tid på, end på en religion der fordrer at jeg underkaster mig en eller anden temperamentsfuld guddom og dennes arbitrære regler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar